Huurachterstand
Het kan iedereen overkomen: soms lukt het even niet om de huur op tijd te betalen. Misschien door een onverwachte rekening, een tijdelijke financiële tegenvaller of andere onvoorziene omstandigheden. Wat de reden ook is, het is belangrijk om snel contact met ons op te nemen. Samen kunnen we een oplossing zoeken, zodat de situatie niet erger wordt.
Wat gebeurt er bij een huurachterstand?
In de huurovereenkomst is afgesproken dat u de huur vóór de eerste dag van de maand betaalt. Het kan een keer gebeuren dat het niet lukt om de huur op tijd te betalen. U ontvangt dan een betalingsherinnering. Via een e-mail of brief vragen wij u om de achterstand te betalen. Wordt de huur dan nog niet betaald en krijgen wij telefonisch geen contact met u? Dan sturen wij een aanmaning en gaat een medewerker van Brederode Wonen op huisbezoek.
Bij het huisbezoek praten we over de huurachterstand en proberen we tot een oplossing te komen. Krijgen wij geen contact of houdt u zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan moeten wij helaas de deurwaarder inschakelen. Deze maatregelen zijn niet alleen vervelend, maar brengen ook extra kosten voor u met zich mee. Neem dus altijd contact met ons op als u betalingsproblemen heeft of ziet aankomen. Wij denken graag met u mee.
Betalingsregeling
Wij begrijpen dat betalingsproblemen stressvol kunnen zijn. Daarom bieden wij de mogelijkheid om een betalingsregeling af te spreken. Dit geeft u de ruimte om de huurachterstand in termijnen te betalen. U kunt via het online formulier een voorstel doen voor een betalingsregeling. maar u kunt ons ook bellen of een e-mail sturen!
Wij merken regelmatig dat huurders die financieel (even) vastlopen, zich ervoor schamen om hulp te zoeken. Dat is niet nodig! Juist wanneer u tijdig bij ons aan de bel trekt, kunnen wij samen met u naar een oplossing zoeken. U voorkomt dan zelfs dat u mogelijk verder in de (financiële) problemen raakt.
Wet Vroegsignalering
Indien u langer dan 30 dagen een huurachterstand heeft, sturen wij uw gegevens door naar de gemeente. Op basis van de wet Vroegsignalering is de gemeente verplicht om vervolgens het maatschappelijk werk in te schakelen. Zij zullen indien nodig contact opnemen. Het doel van deze methode van ‘vroegsignalering’ is dat mensen met financiële zorgen of schulden eerder in beeld komen en passende hulp krijgen.
Voorkomen huisuitzetting Velsen
Bij een huurachterstand van twee of meer maanden kunt u in Velsen gebruik maken van het project preventie huisuitzetting. Dit project richt zich op het tegengaan van woningontruimingen op basis van huurachterstand. Brederode Wonen zal, met toestemming van de huurder, maatschappelijk werk inschakelen. Zij nemen contact op met de huurder en proberen samen met hen een oplossing te zoeken. Bijvoorbeeld door te helpen met de administratie op orde te krijgen, een bewindvoerder in te schakelen of te begeleiden naar schuldhulpverlening. Voorwaarde van dit traject is dat de lopende huur op tijd wordt betaald en dat er zicht is op een goede betalingsregeling.
Schulhulpverlening
Heeft u iedere maand moeite met rondkomen, dan biedt schuldhulpverlening via de gemeente mogelijk uitkomst. Voor de gemeente Bloemendaal kunt u hiervoor terecht bij Bureau Schuldhulpverlening, Zijlsingel 1 in Haarlem, telefoon (023) 5114040.
Woont u in Velsen, dan kunt u een intakegesprek aanvragen bij de afdeling Sociale Zaken, Gemeentehuis Velsen, Dudokplein 1 in IJmuiden, telefoon (0255) 567200.
Woonkostenkrant
Wat betaalt u aan wonen? Hoe kunt schulden voorkomen of oplossen? In de Woonkostenkrant vindt u waardevolle tips en informatie speciaal voor huurders.
Lees hier de woonkostenkant:
Geldfit
Bij Geldtfit kunt u gratis hulp en advies krijgen over uw geldzaken. Via een online test krijgt u in enkele minuten tips en ziet u welke organisaties u kunnen helpen. De test is anoniem. Voor persoonlijk advies kunt u ook bellen of chatten met de hulplijn via 0800-8115. De medewerkers luisteren naar uw verhaal en brengen u in contact met passende hulp in de buurt.