In 2020 zijn er verduurzamingswerkzaamheden uitgevoerd aan de woningen in het complex waar meneer Nieuwenhuijse en mevrouw Christiaans wonen. Vijf jaar later zijn ze nog heel blij met de voordelen die de werkzaamheden hebben opgeleverd. Meneer Nieuwenhuijse: “We ervaren veel meer woongenot dan voor de werkzaamheden, en ook ons gasverbruik is veel minder geworden.”
In het complex waar meneer Nieuwenhuijse en mevrouw Christiaans wonen zijn diverse werkzaamheden uitgevoerd. De daken en gevels zijn beter geïsoleerd, de dakpannen zijn vernieuwd en er is mechanische ventilatie geïnstalleerd. Daarnaast is de cv-ketel vervangen, het glas in de klepraampjes is vervangen door HR++ glas en zijn er ventilatieroosters geplaatst.
Prettig contact
Meneer Nieuwenhuijse en mevrouw Christiaans waren nauw betrokken bij het proces én soms de schakel tussen de bewoners en Brederode Wonen. Ze kijken hier met een positief gevoel op terug. Meneer Nieuwenhuijse heeft nog een stapel documenten bewaard, van informatieboekjes tot eigen notities. Meneer Nieuwenhuijse: “Ik heb bijgehouden wat we allemaal met de uitvoerder (Van Lith) en Brederode Wonen hebben besproken. Zo konden we goed terughalen wat er wanneer was afgesproken en waar nodig buurtbewoners informeren."
De voorbereidingen en werkzaamheden begonnen tijdens de coronaperiode, waardoor alles anders verliep dan oorspronkelijk gepland. Toch ervoeren ze het contact met zowel Van Lith als Brederode Wonen als zeer prettig. Mevrouw Christiaans: “Bij vragen of problemen was er altijd iemand snel beschikbaar. Ook kregen we een duidelijke planning waarop je precies kon zien wanneer en welke werkzaamheden er werden uitgevoerd. Dat werkt heel goed, zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer er problemen waren of wanneer er iets mis ging, werd dat zo goed mogelijk opgelost, waarbij een compensatie in de vorm van een bloemetje of cadeaubon soms niet werd geschuwd.”
Meer woongenot en minder gasverbruik
Meneer Nieuwenhuijse mevrouw Christiaans zijn nog steeds heel blij met de voordelen die de werkzaamheden hebben opgeleverd. Meneer Nieuwenhuijse: “We ervaren veel meer woongenot dan voor de werkzaamheden en ook ons gasverbruik is veel minder geworden.” Vooral de verbeterde isolatie rondom ramen en deuren vinden ze een groot voordeel. “Voorheen hadden we veel last van tocht, maar nu kunnen we weer lekker dicht bij het raam zitten en merken we er niks meer van.”
Ook de mechanische ventilatie en de CO₂-sensor dragen volgens hen bij aan het comfort. "De sensor geeft een seintje als er te weinig frisse lucht is," legt meneer Nieuwenhuijse uit. "Als hij afgaat, kan ik met een handig apparaatje de ventilatie eenvoudig aanzetten. Dat doen we ook tijdens het koken of douchen, zodat de lucht goed wordt afgevoerd. De ventilatieroosters zijn daarnaast een eenvoudige manier om te ventileren, en je kunt ze ook makkelijk sluiten."
Mevrouw Christiaans vult aan: "Comfort is voor ons heel belangrijk. We zitten weer prettig in ons huis en hoeven de verwarming niet steeds hoger te zetten."
Tips voor tijdens het proces
Aan bewoners van woningen waarvan de werkzaamheden nog uitgevoerd moeten worden, geven ze graag het volgende mee: Mevrouw Christiaans: “Blijf betrokken. Heb je vragen of is er iets aan de hand, overleg dan met de contactpersonen van de aannemer of Brederode Wonen. Communicatie en begrip zijn heel belangrijk tijdens het hele proces.” Meneer Nieuwenhuijse vult aan: “Het proces is intensief en het kost energie maar je krijgt er wel wat voor terug!”